Translate

poniedziałek, 8 lutego 2016

Vanda coerulea Griffith ex Lindley 1847

Vanda coerulea występuje w Indiach, Birmie, Tajlandii i Chinach na wysokości od 800 do 1700 metrów.
Wymaga umiarkowanych warunków cieplnych z okresem przesuszenia i przechłodzenia zimą. W jej środowisku naturalnym lata są ciepłe i wilgotne. Zimą temperatura w nocy spada nawet do 7 stopni. Pada wówczas sporadycznie i wilgotność powietrza obniża się do 50%.

Roślinę mam od maja 2015 roku, więc na razie ją obserwuję. Okres letni przy sprzyjającej pogodzie spędzała na zewnątrz. Obecnie stoi przy parapecie okna południowego. Posadziłam ją do drewnianego koszyka. Jako podłoże zastosowałam mieszankę średniej i grubej kory, rozkruszonej cegły i węgla drzewnego. Zimą ograniczyłam  podlewanie, nie dopuszczam jednak do zbyt długiego przesuszenia rośliny. Podczas pobytu u mnie ładnie rozbudowała system korzeniowy, ale jeszcze nie na tyle, aby mogła bez uszczerbku znieść suchy i chłodny okres spoczynku.

Liście są gęsto, naprzeciwlegle ułożone, mierzą ok. 15 cm długości i 2,5 cm szerokości. Kwiaty są duże, a jednocześnie niezwykle delikatne, o średnicy ok. 11 cm. Na pędzie jest ich zwykle od kilku do nawet kilkunastu. Moja roślina ma obecnie 11 kwiatów. Cechą charakterystyczną u tej Vandy są wywinięte petale. Dla mnie nawet niekwitnąca roślina wygląda pięknie, a kwitnąca wręcz zjawiskowo :-)
Kwitnienie z października 2015 roku.












2 komentarze: